Een maand samen reizen in Cambodja... - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Laura Strik - WaarBenJij.nu Een maand samen reizen in Cambodja... - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Laura Strik - WaarBenJij.nu

Een maand samen reizen in Cambodja...

Door: Laura Strik

Blijf op de hoogte en volg Laura

21 Januari 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Een maand samen reizen in Cambodja...

Wanneer ik vanuit Laos na een eeuwig durende rit, midden in de nacht in Siem Reap (Cambodja) aankwam. Ben ik met mijn bus "maat" een guesthouse gaan zoeken, waar we rond deze tijd nog terecht konden. Net toen ik in wilde gaan checken, zag ik een bericht van mijn Nederlandse maatje Tom. Met hem zou ik in Cambodja een tijdje samen gaan reizen en de feestdagen doorbrengen. Hij was die dag ook in Siem Reap aangekomen en had dus al een hotelletje gevonden. Met de tuktuk ben ik opzoek gegaan naar zijn hotel, om hem daar in zijn slaap te verrassen met mijn komst! Super leuk om elkaar na twee maanden, in een geheel ander wereldeel weer te zien... Na een beetje bijgepraat te zijn, zijn we de volgende dag op zoek gegaan naar een hotelletje, wat meer in het centrum lag. Daar vonden we een leuk en echt hotel, wat voor mijn doen (tijdens deze reis) erg luxe was. We hadden er zelfs een zwembad bij. Voor ruim 10 euro hadden we een enorm grote kamer met balkon en na 7 weken had ik eindelijk weer een keer een badkamer in de kamer... Helemaal blij was ik daarmee ;)! De rest van de dag zijn we de stad een beetje gaan verkennen, hebben we het lekker rustig aan gedaan en zijn we gaan zwommen... De dag later hebben we om 5 uur s'nachts de tuktuk gepakt om de eeuwen oude tempels van Angkor Wat te bezoeken. De Angkor Wat in Siem Reap wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. Dat werd dus een mooi en interessant dagje... Oude gebouwen met super gave budha beelden en eeuwen oude grote hoge brede en massieve bomen. Erg indrukwekkend!
Na 3 dagen in de stad Siem Reap door te hebben gebracht, veel en lekker te hebben gegeten en van ons luxe hotel te hebben genoten, zijn we met de nachtbus naar het haven plaatsje Shinoukville gereisd. Ook voor deze trip werden we vervoerd in een slaapbus, alleen dan een tintje luxer dan mijn 1e slaapbus.

Eenmaal in Shinoukville aangekomen, zijn we naar het layback strandje Otresbeach gegaan... Daar vonden we een huisje/kamer vlakbij het stand. De eerste dag was Tom niet helemaal lekker, dus ben ik Otresbeach een beetje in mijn 1tje gaan ontdekken. Otresbeach lag wat verder van het centrum af, maar had aan het strand een paar guesthouses, strandtentjes en een helder blauwe zee. Een van de meest indrukwekkende dingen die je hier kon zien, was dat je een vrije horizon had, waardoor je de aarde rond kon kijken. Omdat het strand een uitzicht had op het westen, kon je elke avond op een indrukwekkende manier, de laatste zon van Cambodja in de zee zien zakken... Nadat de zon weg was, verkleurde de lucht zich in 1 groot kleurenpalet. De lucht kleurde zich in het westen van geel naar oranje, rood en bruin. En de lucht in het oosten van blauw naar groen en paars... Super gaaf! Als je daar op een strandbedje naar ligt te kijken, met een verse fruit shake in je hand en een super vrij uitzicht om je heen. Besef je dat een normale dagelijkse zonsondergang, eigenlijk een indrukwekkend en mooi proces is. Na twee nachten in Shinoukville, hebben we de boot gepakt om naar het eiland Koh te kiev te vertrekken.

Na een boot rit van ruim een half uur, kwamen we op een bijna onbewoond eilandje terecht. We hadden daar van te voren (i.v.m. de minimale accommodatie) een super schattige boomhut geboekt. De boomhut hing half boven het strand en half in de jungle. Onderaan en om de boomhut stonden mooie bloeiende groene bomen en planten en hong er vanuit het hutje een schommel! In onze boomhut zat geen deur en het raam was een groot schilderij (2 meter breed en 1 meter hoog) van ons uitzicht. Vanuit het bed kon je dus het parelwitte strand en het helder groen/blauwe zeewater zien. Dit beeld werd ook nog eens versierd met de tropische takken van onze boom, waarvan de blaadjes de vorm hadden van een hartje. En had je vanuit het huisje ook nog eens de perfecte vieuw bij zonsondergang. Wauwwww dit had je in het echt moeten zien ;)!
Dit eiland is super primitief maar een erg bijzondere plaats... Hoe het er hier uitziet, is wat ik mezelf voorstelde van een tropische paradijs :D !! Omdat we beide het gevoel hadden hier wel een tijdje te kunnen verblijven, besloten we om ons hier te settelen voor de feestdagen. Hoewel de boomhut een geweldig gaaf uitzicht had en je dus op een enorm bijzondere manier in slaap viel en wakker werd (aan de zee en in de jungle). Zijn we i.v.m. ons budget, de volgende dag naar een ander leuk en goedkoper guesthouse verhuisd. Hier stond ons hutje aan het strand, verscholen tussen de bomen. Aan ons bamboohuisje zat een groot terras, waar we twee hangmatten mochten hangen en waar we uitzicht hadden op de zee.
Koh Ta Kiev is een klein tropisch eilandje, in het zuiden van Cambodja, wat je in zo'n 3 uur rond kan lopen. Op het eiland liggen twee stranden en de rest van het eiland is jungle. Omdat het hier zo rustig was, hadden we bijna altijd het strand voor alleen... Super fijn! Er zijn op Koh Ta Kiev 4 kleine resorts te vinden, die totaal verschillend zijn van elkaar, maar die allemaal een restaurant en een barretje hebben. De restaurantjes bestaan uit een tuin met een barretje, schommels, hangmatten, kampvuurtjes, lig kussens en andere gezellige zit plekjes. Al deze guesthouses hebben een verbazingwekkend uitzicht, elk op een ander plekje van het eiland. Het ene guesthouse ligt aan het strand, de andere ligt in de jungle, de andere hangt boven het water en de andere ligt tussen de rotsen. Super bijzondere plekjes!! Vele middagen hebben we lekker in het zonnetje aan het strand gelegen, maakte we wandelingen in de jungle en bezochten we de andere barretjes. Ook waren er op het eiland leuke mensen te vinden, die hier of voor een paar nachtjes, of voor een langere periode verbleven. Dit zorgde weer voor interessante multi culti groepjes, grappige avonden en veel gezelligheid. Vooral met Raoel uit India, hadden wij beide een erg goede klik. Omdat ons eerste boomhut guesthouse echt een magisch barretje had, waren we daar het meeste te vinden. Tussen de tropische bomen van de jungle, hebben ze een terrasje gebouwd wat boven het strand en het water hangt. En waardoor je tussen de takken door een geweldig uitzicht hebt over de zee. De levendige bomen hebben of enorme bladeren van minimaal 20 bij 40 cm, of bladeren in vorm van een hartje. Overal liggen super grote kussens en worden twee terrasjes met een bruggetje aan elkaar verbonden. Echt een magische en vredig plekje!! Daarnaast word dit guesthouse gerund door een Amerikaanse chefkok en hebben ze voor een leuk prijsje, ook nog eens super culinaire hoogstandjes. Op eerste kerstdag besloten we dan ook om ons zelf lekker te laten verwennen in dit restaurantje. Aangezien er in Cambodia niet echt kerst gevierd word, hadden we totaal niet het besef dat het kerstmis was. Het was super warm, er waren geen kerstbomen of kerstliedjes te vinden en je had je familie en vrienden niet om je heen :(! Gelukkig hadden ze in dit guesthouse wel een speciaal kerstdiner en dat maakte heel veel goed! Ons kerstdiner bestond uit een heerlijk westers wild gerecht, een verse aardappelsalade, een groente salade, een Aziatische fruitsalade en een eggnog cocktail als dessert. Mmmm zo lekker... Samen met een wijntje wat ik al deze maanden nog niet had gehad, heb ik elke hap vol met waardering weg zitten smullen. Na het kerstdiner zijn we met onze "vrienden", tot diep in de nacht bij het kampvuur van ons guesthouse gaan zitten. Dit was dus een erg ongewone kerst, maar 1 die ik nooit meer zal vergeten!

Omdat je op dit eiland geen stromend water hebt en de douche niet meer zijn dan een regenton met een kommetje en water, was onze douche hier de zee in onze voortuin geworden. Mijn record van 11 dagen niet douche tijdens een Australische trip, werd in deze Aziatische trip dus verbroken... Op het eiland was ook geen internet verbinding en aangezien wij beide geen telefoon hadden, waren we dus totaal afgesloten van de buitenwereld. Ook elektriciteit is er alleen tussen 18.30 en 22.30 te krijgen. Wanneer we s'nachts van het ene naar het andere guesthouse moesten lopen, zag je door de jungle dan ook geen hand voor ogen. Maar werd het strand verlicht door de maan en de sterren. Verder zijn er op het eiland ook geen winkels en geldautomaten te vinden. Lekker primitief dus ;)! Hoewel ik het wel leuk vind om een tijdje op zo'n manier te leven, in het midden van de mooie natuur en waar je veel ruimte en rust om je heen hebt. Reageerde mijn lichaam met allergieën op deze alternatieve levensstijl. Mijn lichaam is als een magneet voor insecten (in NL laatst ook in twee uur tijd 22 tekenbeten opgelopen). Iedereen rondom mij, lijkt dan ook zo goed als veilig. Alle steken die ik hier door muggen en sandflies opliep, uitte zich in grote pijnlijke en verschrikkelijk uitziende bultjes en blaartjes, die over mijn hele lichaam te vinden waren. Het was zo erg dat ik overdag niet meer aan het strand kon liggen en s'avonds heel mijn lichaam moest bedekken met kleren en muggenspre! Door al de pijn en de irritaties die ik van de beten had, heb ik dit eiland ook wel eens vervloekt. En was er ook wel eens een momentje dat ik graag weer even in mijn eigen schone huisje wilde zijn, waar ik alles binnen handberijk had. Maar goed... Je word er hard van!! De zaterdag tussen kerst en oud op nieuw, was er een feestje op dit eiland, wat ons deed besluiten om hier nog tot het einde van het jaar te blijven. Om op het feestje te komen, zijn we met een groepje eiland "bewoners" een jungle tocht gaan maken, van zo'n 40 minuten lang. In het donker en wetende dat hier dikke en gevaarlijke spinnen, slangen en andere insecten zitten... De weg daar naar toe was dus al een heel avontuur! Maar eenmaal op een ander strandje van dit eiland aangekomen, werden we verrast door heerlijke techno/house music... Hierop konden we van maanopkomst tot zonsopkomst aan de zee staan dansen!! Het feest zelf was lekker rustig en er waren vooral veel Cambodjanen die zorgde voor een apart maar gezellig sfeertje. Cambodjaanse mannen zijn opvallend close en handtastelijk naar elkaar toe, het lijkt er bijna op dat ze allemaal verliefd zijn op elkaar. En zelfs de beveilig gekleed in leger kleding, danste en dronken het hardste mee. Een grappig en bijzonder nachtje! S'ochtend wanneer het feest op een wazige manier geëindigd was, konden we gelukkig met de boot terug naar de andere kant van het eiland... De volgende dag hebben we ons katertje uitgezeten in ons fijne huisje. Aan ons hutje horen we de gehele dag de zee golven. Tussen de bomen door, kun je vanuit onze hangmatten naar de zee liggen staren en lopen er in onze tuin koeien, honden, kippen, ganzen en een schattig klein ondeugend Cambodjaans kindje rond. Genoeg te zien dus... Ons guesthouse ligt in het midden van het eiland, maar de meest bijzondere barretjes liggen in de jungle. Elke middag en of avond waren we dan ook op die plekjes te vinden. Na een relaxte middag of avond, moesten we om bij ons huisje te komen, elke keer weer een mooie jungle en lange strandwandeling terug maken! Vaak was er dan een heldere sterren hemel te zien, en konden we volgen hoe de maan zich elke dag veranderde. Erg leerzaam om zo in de natuur te leven... ;)
Op oudjaar avond zijn we eerst gaan eten in ons favoriete restaurantje... Na daar wat rond te hebben gehangen, zijn we naar ons guesthouse gelopen om daar even aan het kampvuur te zitten. Later zijn we met een leuk Israëlisch groepje en onze Indische vriend, naar het laatste guesthouse van het eiland gegaan. Omdat daar de meeste backpackers van het eiland zouden komen, om het oude jaar 2013 af te sluiten en het nieuwe jaar 2014 in te luiden. Tom had zijn rol als dj weer gevonden, dus voor een lekker muziekje werd ook gezorgd. Na een bijzondere en gezellige jaarwisseling, zijn we diep in de nacht weer teruggekeerd naar ons huisje. Het water van de zee werd vloed en er was dan ook geen droge weg meer terug... Maar in het water was ons vuurwerk te vinden!! Wanneer er geen of weinig maanlicht op dit eiland schijnt, verschijnt er lichtgevende plankton in de zee. Als je met je voeten of je lichaam in het water beweegt, komen er allemaal kleine lichtjes tevoorschijn. De zee was net een weerspiegeling van een enorm heldere sterrenhemel... Tom en Raoel konden het niet laten om te gaan zwemmen, wat hun bewegingen in het water stralen van blauwe glinsters gaf. Wauw echt super gaaf om te zien! Wat heeft de natuur toch ontzettend mooie verschijnselen, waar we ons normaal gesproken vaak niet bewust van zijn... Zo jammer eigenlijk "zucht"!
Een super gave tijd hebben we gehad op Koh Ta Kiev! We hadden leuke mensen leren kennen, veel en lekker gegeten (is als je reist de belangrijkste bezigheid van de dag), rustgevende hangmat momentjes beleefd en in water actieve middagen gehad. Ook hebben we veel mooie wandelingen gemaakt en ontspannen en gezellige avondjes doorgebracht in de magische guesthouses... Ook konden we hier elke avond een andere zonsondergang bekijken en deden we dat vaak onder het genot van onze eigen muziekjes. Aangezien je voor 100% in de natuur leeft, word alles en iedereen vies... Alles zit vol met zand en je kleren ruiken naar de zee. Twee weken hadden we geen internet, geen telefoon, geen tv, geen winkels, geen stromend kraan water, geen verkeer, geen douches en stroom voor maar 3 uurtjes per dag. Dat was (voor mij) soms best wel eens afzien, maar wel erg bijzonder om dit zo te ervaren en op deze manier te leven! Reizen is ook vooral jezelf kunnen vermaken.... Als je geen van deze zojuist genoemde dingen om je heen hebt, moet je vermaakt zoeken in andere dingen. In jezelf, de natuur, lichamelijke activiteiten, in lezen, met spelletjes, in eten, in muziek of in de mensen om je heen! Voor mij is dit absoluut geen probleem, want ik kan mezelf nog wel vermaken met mezelf vervelen ;)! Heerlijks... Niks hoeven doen!

Op 2 januari zijn we weer terug gekeerd naar het vaste land van het plaatsje Shinoukville. Eindelijk weer stromend water, winkels, wifi en andere luxe... Na een stevige lunch hebben we de bus gepakt richting het dorpje Kampot. Deze reis was de korste die ik zover had gemaakt en duurde dus maar 2 uur. Dat was maar goed ook, want aangezien er in deze minibus zoveel mogelijk mensen mee moesten, zat je heel de reis zo klem dat je jezelf maar 1 houding aan kon nemen en niet eens vrij kon bewegen... Eenmaal in het centrum van Kampot aangekomen, hebben we de tuktuk naar de riversite gepakt. Daar vonden we weer een super leuk hutje met zelfs een eigen badkamer... Yes :D!!! Ik had voor deze plaats niet veel wensen, als ik na 14 dagen maar eindelijk mijn welverdiende douche kon nemen en mijn kleren weer een keertje uit kon wassen. Gelukkig was hier allebei de mogelijkheid voor en genoot ik enorm van het schoon zijn! Na zo'n alternatieve tijd, kon ik deze kleine dingen weer enorm waarderen. Zelfs in de supermarkt heb ik een hele tijd rondgelopen, vol verbazing met wat we weer allemaal konden kopen...
Kampot is een gezellig klein dorpje in het zuidoosten van Cambodja. Door dit dorp stroomt ook weer de Mekong rivier. Buiten het centrum aan de rivier, liggen 5 guesthouses met (ja alweer) leuke en chillen bar/restaurantjes, bamboohutjes en andere reizigers. Het dorpje is lekker rustig en ook hier hing weer een super fijne vibe... Het centrum is vrij westers, maar nog zwaar ouderwets en primitief in vergelijking met Nederland. De derde dag in Kampot zijn we een sunset tour gaan maken met een bootje... Lekker rustgevend varen op het water, tussen de bossen en de bergen. De rest van de week hebben we een scootertje gehuurd. Dit zodat we iets meer vrijheid hadden, daar het centrum op een verre loopafstand lag. En zo konden we het vriendelijke dorpje Kampot verder gaan verkennen. Door de scooter konden we meer zien van de Aziatische cultuur en natuur. Zo kon je door de locale buurtjes rijden en zien hoe de Cambodjanen hier op het platteland leven... Net alsof je 100 jaar terug gaat in de tijd! Alles gaat nog met de hand (zoals kleren wassen) en op het land word gewerkt met zelfgemaakte machines... Kleine kinderen die met koeien over de zandwegen lopen en fiets restaurantjes waar je wat te eten kun halen. Echter word je super vrolijk als je hier rond rijdt... Bij bijna elk huisje waar je langs komt, roepen kindjes al van verre, springend en vol enthousiasme "hello"... En zwaait elk kindje naar je, die je lopend of op de fiets tegen komt :)! Krijg nog helemaal een bigsmile als ik er aan denk... Iedereen die je hier aan kijkt, lacht naar je. Echt een super warm en gastvrij dorpje!! Ook maakte we een hele bijzondere weg naar "the secret lake"... Zodra we het centrum uitreden kwamen we op een zandweg terecht waar zo veel stof hing, dat je er niet doorheen kon rijden zonder een mondkapje op en je bijna niets zag. Later wanneer we weer op een rustig en schoon zandweggetje reden, werd de weg met de meter indrukwekkender. Het geheime meer was groot en helder. Het lag tussen de bergen en was omgeven met super mooie scherp kleurige bomen, planten en waterlelies. Weer een geweldig uitzicht, wat moeilijk uit te drukken is met woorden en foto's. In Kampot hebben we ook vooral genoten van heerlijke dinertje... Je hebt in Azie als je aan het reizen bent, zelden tot nooit de mogelijkheid om zelf te koken, dus ga je maar elke avond uiteten. Erg vervelend ;)! Dit is hier dan ook nog eens heel goedkoop en heb je voor nog geen tientje per persoon, een goeie westerse maaltijd gehad incl. drinken en dessert. En voor lokaal eten ben je niet meer dan de helft kwijt!! We hadden hier zelfs de mogelijkheid om een perfect afgewerkt hotel met restaurant te kopen, voor zo'n 20.000 euro... Dit hebben we toch wel even in overweging genomen ;). Verder hebben we vanwege de scooter veel van het dorp meegekregen en hebben we veel van Kampot gezien. Ook waren er hier leuke plaatsen aan de Mekong rivier, waar je rustig een boekje kan lezen, lekker kan chillen of wat kan kletsen met andere reizigers. Ook mocht Tom weer zijn muziek in een barretje draaien en is hij zelfs gevraagd om daar een avondje te komen draaien! Super leuk... De natuur bestond hier uit bergen, palmbomen, zoutvelden en rijstvelden waarvan de meeste helaas door het droge seizoen droog lagen. Al met al was dit weer een leuk plaatsje, waar ik nog vele malen langer rond had kunnen hangen dan een week...

Na bijna een maand in Cambodja te hebben geleefd en samen met Tom te hebben gereisd, was het weer tijd om te starten aan een nieuw deel van mijn reis door Zuidoost Azie... Op 10 januari ben ik richting Vietnam vertrokken en is Tom nog een aantal dagen in Kampot gebleven. Dit zodat hij zich voor kon bereiden op zijn volgende reis en niet te vergeten de dj avond die hij dat weekend nog tegoed had. Het was een hele leuke en bijzondere ervaring om een tijdje samen te reizen, met iemand waar je het erg goed mee kan vinden en waar je dezelfde interesses mee deelt. Samen kun je de speciale momenten delen en dat geeft toch wel wat extra's. Echter was het wel weer even wennen om 24/7 met iemand samen te zijn, samen keuzes te maken en alles samen te delen. Natuurlijk heb je af en toe dan ook wel wat irritaties of wat woordenwisselingen, maar gelukkig konden we dit allemaal open en eerlijk bespreken. Het was voor mij dan ook wel weer goed om te leren, om mezelf aan iemand aan te moeten passen. Want als je al twee jaar alleen woont en maanden alleen hebt gereisd, ben je vooral gewent om je eigen dingetje te doen. Maar houd ik er ook zeker wel van, als ik af en toe een spiegel voorgezet krijg. Want als je alleen aan de andere kant van de wereld reist, krijg je maar weinig echte feedback. Niemand weet wat ik hier doe, denk of ben! En met mijn zweverige gedachtegang, kan ik op zijn tijd ook wel wat nuchterheid gebruiken ;). Al met al was het dus een fijne, mooie en gezellige ervaring, om samen te reizen in het vriendelijke Cambodja!! Na afscheid van dit leuke dorpje te hebben genomen en Tom een hele dikke knuffel te hebben gegeven, heb ik de bus richting Vietnam genomen....

De volgende keer weer meer over Vietnam...
Bedankt voor het lezen en Tom bedankt voor deze tijd :)!

Liefs xxxxxxxx

P.s. Op Facebook zijn weer de bijbehorende foto's te vinden.

• 21 Januari 2014 - 13:55

Marion Staarink:

Hallo Laura (en Tom)
    Wat leuk om op deze (indirecte) manier zo'n uitgebreid verslag over mijn eigen zoon te lezen. Wat een mooie tijd hebben jullie samen gehad! Ik krijg steeds meer kriebels om zelf mijn backpack te gaan pakken. Wou dat ik nog zo jong en avontuurlijk was! Bedankt voor dit mooie verslag en nog een fijne reis! Groetjes Marion Staarink

• 21 Januari 2014 - 14:20

Tante Anja:

Hoi Laura,
    Wat een leuk verslag ik ben jaloers naar wat jij allemaal gezien hebt met die natuurverschijnselen, en dat lekker chillen in een boomhut...En dan die foto's superrrrrr gaaf. Je hebt verborgen talenten. Veel reisplezier in Vietnam.
    Groetjezzzzz

• 21 Januari 2014 - 17:06

Larissa:

wauw.. je beschrijft t zo mooi zodat t een filmpje word in mijn hoofd.. wat een mooi verhaal. Ik verbaas me niks over t feit dat Tom zijn muziek overal kan laten horen en dat ie dat dan ook graag doet.. is niks nieuws aan de horizon :P..En wat zijn het toch prachtige foto's!!! Fijne tijd nog op je reis!

• 21 Januari 2014 - 18:09

Peany:

Klinkt weer erg goed!! Hoop dat vietnam net zo goed gaat bevallen!! :-*:-*:-*:-*

• 21 Januari 2014 - 18:14

Sanne V T:

Tjicky dat klinkt allemaal heel gaaf en chill echt jou ding he!!
    Geniet ervan x

• 21 Januari 2014 - 21:39

Annie Van Dinter:

Hallo Laura! Ik heb je reisverslag met veel plezier gelezen! Mooi geschreven de complimenten, je leest het in een adem uit! Goeiereis voor je verdere tocht door Vietnam! Groetjes Annie

• 23 Januari 2014 - 04:05

Tom:

Heys meisie vond het weer heel mooi verhaal ten eerste... en ik vond het ook super leuk en fijn om met jouw deze ervaring te hebben mogen delen :) veel plezier waar je ook terecht mag komen en tot gauw xx

• 24 Januari 2014 - 14:59

Saskia Van Deijne:

Laura,
    Wat een mooi verhaal weer om te lezen!
    Geniet van alles wat nog komen gaat en ik ben benieuwd wat je van Vietnam vindt.

Groetjes Saskia

• 24 Januari 2014 - 15:22

Lenneke:

Lieve Lau, ik mis je als ik dit lees en zie denk ik ook wel lichtelijk groenig op dit moment;). Gaaf dat je dit op deze manier mag ervaren, het is je zoooo gegunt! XXX