Een Ayurveda cursus in Kannur... - Reisverslag uit Cannanore, India van Laura Strik - WaarBenJij.nu Een Ayurveda cursus in Kannur... - Reisverslag uit Cannanore, India van Laura Strik - WaarBenJij.nu

Een Ayurveda cursus in Kannur...

Door: Laura Strik

Blijf op de hoogte en volg Laura

11 Maart 2017 | India, Cannanore

Na drie fijne en verhelderende weken in Tiruvannamalai “moest” ik weer verder reizen. Dit omdat ik voor deze reis namelijk een keer iets van te voren gepland had. Vorig jaar maakte ik namelijk kennis met Ayurveda. Ayurveda is in India al meer dan 5000 jaar een populaire, natuurlijke en alternatieve geneeswijze en is ontstaan in de staat Kerela. Naast deze traditionele geneeswijze is Ayurveda ook een manier van leven met een hele brede kennis. Tijdens mijn vorige reis werd mijn aandacht al getrokken naar deze geneeswijze en kreeg ik destijds goede referenties over een Ayurveda school in Kannur. Daar vond ik voor vertrek een Ayurveda body work cursus, die ik graag wilde volgen. Het leek me een leuke manier om kennis te maken met deze traditionele manier van leven en genezen.

Via de school huurde ik een nette kamer in een villa. Dat was wel handig, want nu hoefde ik een keer niet op zoek naar een accommodatie, maar was deze al voor me uitgekozen:) De villa was gevestigd aan een rustig 7 kilometer lang goudgeel zandstrand en deze plek leek maar door een klein aantal mensen bezocht te worden. De Ayurveda school was gevestigd in het centrum van Kannur. En op de plek waar ik woonde was er buiten de zee echt helemaal niets maar dan ook niets te doen. Dat was dus lekker rustig en had ik alle ruimte om te studeren.

De cursus bestond uit twee groepen van 16 personen, afkomstig vanuit alle hoeken van de wereld. In de ochtend kregen we theoretische lessen en in de middag leerden we Ayurvedische massage technieken. De inhoud van de cursus was erg breed. We leerden veel interessante dingen over de geschiedenis van India. De betekenissen van verschillende Hindoe goden. Maar we kregen vooral veel informatie over hoe we ons lichaam het beste kunnen verzorgen, zodat we haar jong en vitaal kunnen houden. Zo leerden we wat de beste ritmes zijn om een dag te besteden, welk eten het beste past bij welk dosha type en hoe de elementen van de natuur verbonden zijn met ons lichaam. We leerde technieken hoe je je lichaam kunt zuiveren en hoe je het verouderingsproces kan vertragen. Maar uiteindelijk kwam ik hier vooral voor de Ayurvedische massages, aangezien ik deze graag toe wil passen in mijn behandelingen. Want de Ayurvedische massages zijn zowel ontspannend als helend en dat is precies wat aansluit bij Peaceful Livng. Maar al met al is Ayurveda eigenlijk een hele logische manier van leven, waarbij er vooral gebruik wordt gemaakt van de natuurlijke elementen die onze aarde te bieden heeft. Maar helaas is de kennis van deze oude genees- en leefwijze door de generaties heen een beetje verloren gegaan.

Elke avond na een leerzame dag op school, pakte ik mijn momentje om de zon in de zee te zien zakken. Because I really like the ocean, the sun and this pretty view! Elke sunset die ik bewust meemaak, blijft keer op keer een bijzonder en fijn moment van de dag! Daarnaast vind ik het heerlijk om met de golven te spelen en kan ik in of aan het water, helemaal wegdromen bij de open horizon en de oneindigheid van de oceaan. Of in mijn beleving, de oneindigheid van het universum… Na de zonsondergang maakte ik meestal iets lekkers en gezonds klaar, om daarna op mijn terrasje zelfgemaakte theetjes te drinken en te chillen, studeren, research te doen of een beetje aan mijn blogs te schrijven. Andere avonden kletste ik gezellig met een aantal studiegenootjes, of beoefenden we de massagetechnieken die we leerden. Daarnaast volgde ik een Ayurveda kuur met natuurlijke kruiden en supplementen. En naar aanleiding van de inspirerende cursus probeerde ik hier ook mijn ritme, gewoontes, rituelen en levensstijl een beetje aan te passen. En met alle vrije tijd die ik hier in de directe natuur had, was het makkelijk om deze nieuwe rituelen in mijn leven te integreren. Ik wens in de toekomst dan ook de ruimte te vinden om deze nieuwe levensstijl vast te blijven houden.

Na drie weken boordevol nieuwe en interessante informatie, mocht ik na een examen, mijn Ayurveda body work certificaat in ontvangst nemen. En was ik weer veel gezonde en mooie kennis rijker. Natuurlijk was het weer jammer om van iedereen afscheid te nemen, maar ik vond het ook wel weer fijn om verder te reizen.

Bedankt weer voor het lezen!

Liefs...

Voor de bijbehorende foto's check http://www.peaceful-living.nl/weblog2

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Cannanore

Laura

Actief sinds 08 Okt. 2009
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 196397

Voorgaande reizen:

12 November 2009 - 30 November -0001

Mijn avontuurlijke trip!!

Landen bezocht: