De eerste twee weken van mijn reis.... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Strik - WaarBenJij.nu De eerste twee weken van mijn reis.... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Laura Strik - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken van mijn reis....

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 November 2013 | Thailand, Chiang Mai

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de super lieve berichtjes, kaartjes, reacties, brieven en de bijzondere geluks en bescherm giften. Wat kan houden van toch ontzettend pijnlijk aanvoelen.... Als je van iedereen afscheid aan het nemen bent, dan denk je ook echt 'wat ga ik toch doen'?? Maar goed, schouders er onder en er voor gaan.Ik had de laatste week voor vertrek zo'n enorm zwaar gevoel. Wanneer ik van iedereen afscheid had genomen en ik door de Nederlandse douane heen was, viel er dan ook eindelijk een last van mijn schouders, maar nog had ik een verdrietig en drukkend gevoel in mijn lichaam. Waarom koos ik er in hemelsnaam voor om alles in mijn vertrouwde leventje los te laten en in mijn 1tje naar de andere kant van de wereld te "vluchten"??De reis van Nederland naar Abu Dhabi viel me gelukkig 100% mee... Voordat ik het wist was de mooie zonsopgang al weer te zien vanuit het vliegtuig en kon ik nog een glimp van het woestijn achtige Abu Dhabi mee pikken. De reis van Abu Dhabi naar Bangkok heb ik alleen maar geslapen en zonder dat ik het door had landen we al in Thailand. Daar werd ik verwelkomt met een temperatuur van ruim 30 graden en heb ik om wat kosten te besparen met wat andere backpackers mijn taxi naar het centrum gedeeld. Nadat ik mijn oude hotelletje weer had gevonden ben ik wat biertjes gaan drinken op de Kohasan road (backpackers gedeelte van Bangkok). Daar stond ik weer versteld van het enorme cultuur verschil, de vele en super goedkope kleren die ze daar op straat verkopen, de feestsfeer die hier elke dag van de week hangt, de gekke ladyboys waar je bijna bang van word en de kindjes die hier tot diep in de nacht rond aan het zwerven zijn. Hoewel ik het erg fijn kan vinden om lekker alleen ergens te zitten, werd ik al sinds de eerste minuut, elke avond van alle kanten vergezeld door backpackers en toeristen... Vaak vinden vele mensen je zielig als je alleen op een terrasje zit of alleen reist. Maar in mijn ogen kun je jezelf erg gelukkig prijzen als je het in je 1tje naar je zin hebt en je jezelf kan vermaken... Want zoals een zwerver in Nieuw-Zeeland mij ooit vertelde, kun je als je plezier hebt in je 1tje, jezelf overal en altijd ter wereld vermaken!! Die woorden zijn me altijd bij gebleven... Hoewel het natuurlijk altijd leuk is om nieuwe mensen vanuit verschillende culturen te ontmoeten.

Omdat ik in een drukke stad zoals Bangkok niet echt tot rust kon komen en ik een chil plekje op wilde zoeken om te kunnen acclimatiseren, ben ik de 3e dag van mijn reis richting Chiang mai getrokken. Het enige plan dat ik had voor mijn reis, was om mijn start te maken op de voor mij bekende eilandjes in het zuiden... Maar ondanks het slechtere weer in het zuiden en het sterke gevoel wat ik kreeg, had ik mijn enige plan alweer omgegooid besloot ik naar het noorden te reizen!! Voor reizen geld dan ook 'No plan is the best plan'... Go with the flow en zie maar waar je terecht komt!! Net voordat ik mijn bus van Bangkok naar Chiangmai wilde nemen, kwam ik er plots achter dat ik mijn pinpas al kwijt was... Een van de grootste angst tijdens mijn reis is dan ook dat ik belangrijke of waardevolle spullen verlies... En dit gebeurde al na 2 dagen!! Helemaal in paniek was ik dus en bedacht me de meest grote rampscenarios. Dat ik zonder geld kwam te zitten en daardoor geen eten en onderdak had.... Wat moest ik nu doen?? Aangezien ik bij mijn verzekering niet veel verder kwam, heb ik met handen in mijn haar ons mam maar gebeld. Want waar ik ook ben ter wereld, mijn ouders zullen er altijd voor mij zijn ;)!! Het liefst had ik direct een vlucht terug naar Nederland gepakt, maar net op het juiste moment kwam er een Nederlands stelletje op mij af, die mij gerust wisten te stellen. Super wazig trouwens want op de dag dat ik Nederland ging verlaten, bedacht ik me in eens dat het misschien wel slim was om ook een pincode voor mijn creditcard aan te vragen... Net alsof ik het van te voren al aanvoelde dat ik die nog nodig zou gaan hebben.Half in de stres ben ik dus met de nachtbus naar het noorden getrokken en wanneer ik daar na een rit van 12 uur aankwam, ben ik op de bonnefooi in een super nice guesthouse (is tevens ook de naam) terecht gekomen. Het lag midden in het centrum, maar het was er toch lekker rustig... Ik had een zwembad in mijn tuin en voor 7,5 euro had ik mijn eigen (hotel)kamer. S'middags kwam ik op een markt terecht die oneindig lang was en waar ze echt alles verkochten wat je jezelf maar kan bedanken... Van kleren die in NL 10 jaar geleden al uit de mode waren tot zelfgemaakt speelgoed en eten wat op zo'n onhigienische manier bereid en gepresenteerd werd, dat iedere westerling hier volgens mij ziek van zou worden. Na s' avonds wat te hebben gegeten onder het genot van een interessant gesprek, werd mijn party rader automatisch aangezet en werd ik zoals elk weekend ook hier, naar een enorm gaaf feestje geleid... Onverwacht en zonder tips stond ik in eens op een vet drum & base feestje. Dat had ik net even nodig... Lekker dansen met fijne mensen om me heen. De volgende dag heb ik me laten verwennen met een Thaise (whole body) massage. De massage was erg fijn, duurde een uur en dat voor nog geen 4 euro!! Stiekem vond ik het wel zielig voor de Thaise dame die mij de massage gaf, want hoeveel van die 4 euro per uur zou er daadwerkelijk naar haar toe gaan?? De eerste 5 dagen in Bangkok en Chiangmai heb ik mezelf dus lekker veel laten verwennen, veel Thais eten gegeten, mooie tempels bezocht, wat kleertjes gekocht en al veel mensen leren kennen vanuit heel de wereld. Echter had ik het meest interessante gesprek met een oude Thaise man. Hij heeft mij veel verteld over hoe het leven hier in Thailand in elkaar zit zoals het werkleven, minimale loon, pensioen, Thaise tradities en alle in and outs over het boedistische geloof. En hoewel ik hier nog maar een paar dagen was, genoot ik er erg van dat ik overal al "bekende" mensen tegen kwam en dat ik zelfs in bars en op straat al herkent werd... Super grappig. Er is hier overdag en in de avond zo veel te doen, dat je jezelf eigenlijk nooit hoeft te vervelen! Ook stond ik er weer van te kijken dat het hier dan ook niet alleen in het weekend een feest is, maar eigenlijk elke dag.... Wat een groot verschil met onze Nederlandse cultuur!!

Hoewel ik mijn draai in Chiangmai wel kon vinden, ben ik na een week toch vertrokken naar Pai. Pai ligt in het noorden van Thailand en is een gezellig klein hippie dorpje, midden in een tropische natuur gebied en ligt tussen de bergen. Eenmaal daar aangekomen vond ik een mooi, leuk en lekker alternatief guesthouse. Echter sloeg mijn gevoel snel om toen ik tijdens het douche een mega grote spin zag, een salamander aan me voorbij rende en er door heel de kamer grote slakken op de grond, tegen het plafond en aan de muren zaten geplakt.... Mmmm moest ik hier gaan slapen? S' avonds ben ik het dorpje een beetje gaan verkennen en kwam ik in een super leuke openlucht bar terecht, met een enorm goede live band... De muziek die hun maakte was zo goed, dat heel mijn hartje er vol van zat! Wanneer de bar sloot werd ik uitgenodigd om naar de gitaarmuziek te komen luisteren, op een ressort/guesthouse van de mensen die ik deze avond had leren kennen.... Net alsof het zo moest zijn, want wanneer ik daar in de hangmat lag te genieten van de muziek en de natuur, bedacht ik mezelf dat dit het perfecte guesthouse voor mij zou zijn... Hier kon ik lekker in de natuur zijn en wat rust gaan vinden. De volgende dag besloot ik dan ook mijn spullen weer te pakken zodat ik mijn vieze schuur om kon ruilen naar het paradijsje waar ik naar op zoek was. Ik heb nu een super knus rieten hutje met heel veel groen om me heen. Hier word ik s' avonds in slaap gebracht in een lekker bamboe bed met geluiden van de natuur, en waar ik vanuit mijn hangmatje kan genieten van een uitzicht met bergen!! Hier heb ik dan ook eindelijk na maanden van stress, mijn rust gevonden... Ik heb in mijn bungalowtje helaas geen douche of toilet en moet ik daarvoor naar buiten, maar goed dat neem ik maar voor lief ;)! Ach ja... net als op een festival of camping!
Pai is echt zo'n geweldig dorpje... Lekker alternatief en klein maar midden in een mooi natuur gebied! Er heerst een lekker hippie sfeertje (net alsof je terug gaat in de jaren 60) en er hangt hier een enorm goede vrolijke en vriendelijk vibe. Zowel de backpackers als de locals hier, genieten echt zichtbaar van de kleine dingen in het leven en iedereen loopt hier heel de dag door met een lach op zijn/haar gezicht. De mensen hier zijn erg open, liefdevol, beschermend en spiritueel ingesteld... Het is een grote commune-familie waarin iedereen welkom is, waarin iedereen voor elkaar zorgt/helpt en waar iedereen gelijk is!! I'm realy in love with this town! Waarom is deze vibe niet over de hele wereld te vinden?? Zou het zo graag met jullie allemaal willen delen... Na een dag had ik hier al zoveel mensen leren kennen en elke dag komen daar weer een paar nieuwe mensen bij. Zo kwam ik hier eigenlijk om lekker tot rust te komen en vooral veel niks te doen... Maar elk moment van de dag komen er mensen langs mijn hutje gelopen of kom ik backpackers op straat tegen, die mij overal mee naar toe willen nemen... Echt zo grappig en lief!!! Zo heb ik hier al verschillende mooie watervallen gezien en in gezwommen, van gave uitzichten genoten, een avond in een hotwaterpool doorgebracht met mijn "nieuwe familie", veel intens goede muziek gehoord, gezellige barretjes gevonden en grappige maar ook vooral veel interessante gesprekken gehad. Als je wil heb je hier voor ruim 10 euro per dag een vrij luxe leventje met je eigen huisje en veel en lekker eten... zucht!!!

Inmiddels ben ik alweer twee weken aan het reizen en heb ik het gevoel dat ik weer steeds dichter bij mezelf kom... De eerste week was ik nog erg druk in mijn hoofdje en had ik echt even tijd nodig om te landen! Nu ik deze heerlijke spot heb gevonden waar ik vanuit een hangmatje op mijn balkonnetje, genietend van de heerlijke natuur geuren en geluiden deze weblog aan het schrijven ben, sluipt de rust steeds meer mijn lichaam in... Heerlijk!! Ik probeer niets tijdens mijn reis te plannen of te forceren en dat laat mij zien dat alles wat ik nodig heb, recht voor mijn neus op mijn pad komt... Zo bijzonder!! This is enjoying and living the life ;)!Ik neem mijn woorden van het "vluchten" (in het begin van deze tekst) dan ook terug en verruil ze voor het verreiken van mijn leven...

Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat en dat de herfst niet te zuur is... Bedankt voor het lezen en tot schrijvens!!

Kus

Check een aantal foto's op mijn facebook pagina!!!

  • 05 November 2013 - 15:17

    Sandra Derks:

    lieve lau
    nou kan je vertellen de herfst is errug zuur hier!!!!
    haha maar daar hoef jij je helemaal niet druk om te maken!!!
    wat een ontzettend mooi uitzicht vanuit je hangmatje geweldig!!
    weer skon stukje verhaal meis en kijk weer uit naar je volgende blog!
    geniet ervan babe
    xxx san

  • 05 November 2013 - 15:24

    Janine:

    Leuk om te lezen Laura! Geniet ervan!

  • 05 November 2013 - 16:29

    Mam:

    He Laura het is weer een heel verhaal wat je hebt geschreven. Het beangstigt me wel een beetje dat je al zo snel weer gewend bent aan het relaxte leventje en je nieuwe " familie "hebt ontmoet.Het gaat zoals het gaat zeg je altijd. Wel fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Ik moet er niet aan denken dat ik in een huis met spinnen en slakken moet slapen. Maar ben wel jaloers dat je heerlijk in je hangmat van de zon en natuur ligt te genieten en wij hier nu midden in de herfst zitten. Maar ja dat heeft ook wel wat en nog 6 weken en dan beginnen bij ons de dagen weer te lengen.Geniet ervan
    xxxx HVJ Mam

  • 05 November 2013 - 17:07

    Carlijn:

    Klinkt weer chill laura, op het verlies van je pasje na dan ;-(
    Geniet ervan!

    xx

  • 05 November 2013 - 17:54

    Mandy:

    He zuster! Ik denk dat je ook je nieuwe roeping hebt gevonden: schrijfster worden! Echt een heel mooi stuk! Geniet er van! (Ik vermaak me hier wel met de feestjes hier en de mannen ;) Hou van je! xxx

  • 05 November 2013 - 19:57

    Nancy Schepens :

    Hi Laura! Mooi geschreven en heel leuk om te lezen! Ik zie het helemaal voor me! Geniet ervan! :)

  • 05 November 2013 - 20:32

    Tommy:

    Hè Laura,

    Mooi verhaal! Geniet ervan..

  • 05 November 2013 - 20:52

    Andre:

    Nice story. Geniet ervan!!

  • 06 November 2013 - 07:31

    Saskia Van Deijne:

    Hee laura. Wat een super mooi verhaa! Geniet van alles wat op je pad komt! Liefs, saskia

  • 07 November 2013 - 10:02

    Marga Van De Munckhof:

    Hoi Laura,

    Super om jouw mooie verhalen te lezen.
    Geniet ervan, het is zo'n prachtig land Thailand en de mensen daar zijn zo lief en open.

    Groetjes van ons allemaal

  • 07 November 2013 - 12:50

    Charly:

    Lieve backpack Laui!!
    Wat een geweldig leuk verhaaltje en zo mooi geschreven:) Als ik je storie lees krijg ik weer super kriebels in mijn buik om ook te gaan!! Zo blij voor je dat je steeds meer je rust in Pai aan het vinden bent. Wist het wel.. echt iets voor jou (en mij).. jaren 60 hippie tijd.. lekker nog lang blijven dan, tot dat je hoofdje helemaal leeg is, want die heeft waarschijnlijk de laatste maanden overgewerkt! En verreiken vind ik een top woord want dat is wat reizen en nieuwe plaatsen ontdekken is!
    Geniet ervan in je hutje tussen de backpackers in Pai!! Xxxx

  • 08 November 2013 - 10:18

    Larissa:

    Maar wat een fijn begin van de reis... kun je nagaan hoe fijn en aangenaam de rest wel niet wordt haha.. bij elk woord dat ik las was ik n stapje dicher bij mn koffer om gewoon die richting in te komen.. t klinkt echt als een geweldige ervaring op die spin en dir pinpas na dan :P... hopen dat de dingen die op je pad vallen je een geweldige kant opsturenwaar je veel van leert en van kunt genieten... geniet ervan! X

  • 09 November 2013 - 00:06

    Marian Van Leeuwen:

    Hallo Laura zoals ik heb gelezen gaat het met jou weer de goede kant op.
    Na wat kleine probleempjes lukt het jou wel weer om van alles daar te genieten.
    Ik wou dat ik dertig jaar jonger was dan zou ik het ook nog wel eens proberen.

    Laura geniet van iedere dag en vooral van het mooie weer want hier is het bagger.

    Groetjes Marian


  • 10 November 2013 - 18:48

    Lenneke:

    KIPPEVEL!!! XX

  • 10 November 2013 - 20:59

    Annie Oomen:

    Hallo Laura, mooi geschreven! Het ga je goed! Groetjes uit 't kikkerlandje.
    Ik

  • 12 November 2013 - 19:42

    Tante Anja:

    Hoi Laura,

    Wat een mooi verhaal.Je hebt al veel meegemaakt zeg. Ook al lekker geshopt haha.
    Heel veel reisplezier, maar dat gaat jou zeker lukken........
    Groeten en een dikke kus.

  • 16 November 2013 - 16:14

    Wilma:

    Hoi laura,

    Goed dat je je draai alweer een beetje gevonden hebt en fijn dat je het goed naar je zin hebt..
    Het is toch een heel ander land dan Nederland en Australië..
    Maar zeker niet minder mooi en zeker veel goedkoper...

    Geniet er van..
    Dikke Xxx uit Best...

  • 26 November 2013 - 14:28

    Denise:

    Babe!!!
    wat fijn om iets van je te horen/lezen. Ik zag al wel wat foto's voorbij komen en diep van binnen wist ik toch wel dat het allemaal wel goed zou komen maaarrr toch erg fijn deze bevestiging te lezen!! ..Ans vroeg me nog hoe het inmiddels met je gaat, ik zal haar een korte samenvatting hieruit geven ;) Helemaal super dat je nu je weggetje weer hebt gevonden, and this is just the beginning!! hoe heerlijk schat!! precies waar we het over gehad hebben. Pinpasje...tja volgens mij hadden wij het daar nog over he de dag dat je vertrok ;p.. shit happens! gelukkig is er ook overal een oplossing voor! Ik ben dan ook stiekem best benieuwd hoe je dat nu opgelost hebt :)! Over 3 weekjes is het voor mij ook weer zover, lekker terug naar africa! Zoals we afgesproken hebben doe ik daar een biertje op jou met de gedachte dat we weer iets dichter bij elkaar zijn ha ha! We keep in touch,

    Geniet nog even lekker in dat as heaven klinkende hippie dorp en idd, go with the flow!!

    Dikke knuf & kus, je 'kleine zus' xxx Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Laura

Actief sinds 08 Okt. 2009
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 196474

Voorgaande reizen:

12 November 2009 - 30 November -0001

Mijn avontuurlijke trip!!

Landen bezocht: