Ella... Een dorpje wat verborgen ligt tussen de be - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Laura Strik - WaarBenJij.nu Ella... Een dorpje wat verborgen ligt tussen de be - Reisverslag uit Ella, Sri Lanka van Laura Strik - WaarBenJij.nu

Ella... Een dorpje wat verborgen ligt tussen de be

Door: Laura Strik

Blijf op de hoogte en volg Laura

09 Maart 2016 | Sri Lanka, Ella

Nou dat de treinreis naar Ella 1 van de mooiste treinreizen ter wereld zou zijn is (zo ver ik weet) geen woord aan gelogen... Wauw wat een ontzettend indrukwekkende trip! S'ochtends ben ik extra vroeg met de tuk tuk naar het station gegaan. Omdat de trein tickets voor de 1e en 2e klas al uitverkocht waren, ben ik op de gok voor een plaatsje in de 3e klas gegaan. Een treinreis in de 3e klas word voor een toerist afgeraden, omdat hier de arme Sri Lankeze reizen. Echter wilde ik z.s.m. weg uit kandy, dus het maakte me niet zoveel uit hoe ik weg kwam uit deze drukke en remoerige stad. Het lukte me om een 3e klas ticket voor Ella te scoren en ik vond een fijn plekje in de trein waar ik gelukkig kon zitten. De trein reed tussen bergen, valleien, en grotten door en we stopte in dorpjes waar het leek of je zo'n 100 jaar terug in de tijd ging. Ik heb 6 uur lang mogen genieten van een waanzinnig mooi uitzicht op groene thee plantages, watervallen, rivieren, meertjes en de jungle. Mega hoge bomen die zo'n 40 meter de lucht in rijken, heel veel varens en nog duizenden andere tropische bomen en planten. Zelfs aapjes waren tijdens deze trip te spotten en dat allemaal voor € 1,50.

In Ella vond ik een waanzinnig mooie kamer tussen de bergen... Voor mijn backpackers begrip paradijselijk gewoon! Een super nette grote kamer voor 3 persoon met een enorm balkon wat een uitzicht had op Ella's bekende gebergte the little Adam's Peak and Ella Rock... Deze plek met het mooie uitzicht was echt magisch!! Helaas kon ik van deze paradijselijke kamer i.v.m. mijn backpackers budget en een nieuwe boeking maar 1 nachtje genieten. Maar vond ik de volgende ochtend een paar tredens lager op de berg, een super fijn ander huisje. Hier had ik naast het uitzicht op de bergen er zelfs een tuintje met hangmat bij... Ook dit gueasthouse was wat boven mijn budget, maar uiteindelijk lukte het me toch om deze kamer voor een leuk prijsje te fixen. Oooh deze plek voelde echt zo goed en vredig en gaf me precies de rust en ruimte die ik nodig had. Ik "moest" naar mijn idee nog veel dingen doen en regelen, zoals het boeken van een vliegticket naar India tot het schrijven aan mijn blog. En daarnaast had ik echt even tijd nodig om alleen door te brengen. So this place was exactly where I was looking for.

Ella is een klein dorpje gelegen tussen de bergen. Het ligt op zo'n 1040 meter boven het zeeniveau. Er rust hier een intense stilte en het enige wat ik hier hoorde waren rustgevende dieren geluiden. Het was hier in het binnenland wel een heel stuk kouder dan aan de kust, gemiddeld zo'n 22 graden. Ook regende het bijna elke dag dat ik hier was, maar dat maakte me eigenlijk niet zoveel uit. Ik kon dan een fijn momentje pakken op mijn overdekte terras, om met een inspirerend uitzicht aan mijn weblog te schrijven. Ook heb ik in Ella the little Adam's Peak beklommen. Dat was een perfecte plek om vanaf de top het groen gebergde gebied, vol met thee plantages en watervallen te bewonderen.

Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg maar er word me hier zoveel gegeven. Gratis eten, gratis drank en zelfs overnachtingen en tours worden me aangeboden. Waarschijnlijk is dit omdat ik als meisje alleen reis en dat de locals zich graag over je ontfermen. Ik vond het vaak moeilijk om deze giften te ontvangen en neem deze dan ook maar met mate aan, aangezien ik een beetje bang ben dat mensen dingen van mij terug verwachten. Maar uiteindelijk heb ik ervaren dat wanneer ik dingen aanneem, dat ze buiten dankbaarheid om niets van je terug verwachten. Vaak willen we geven en nemen, in welke vorm dan ook. Maar 1 van de mooie dingen die ik meekreeg in mijn vipassana retreat was... “Geef altijd meer, dan dat je terug verwacht”. En dat is precies de mentaliteit die de mensen hier hebben. Een hele mooie instelling naar mijn idee!!

Ook raakte ik aan de praat met de eigenaar van een restaurant... Dat werd uiteindelijk een heel intervieuw, aangezien ik het erg interessant vind om te horen hoe het hier allemaal werkt. Zo krijgen de mannen die in een restaurant werken zo'n 15.000 tot 30.000 rupees per maand. Dat is gemiddeld zo'n 150 euro. Ze moeten daarvoor minimaal 12 uur per dag en 7 dagen in de week voor werken en hebben ze 4 dagen per maand vrij. Echter krijgen ze wel eten en onderdak en hoeven ze niet echt hard te werken. Maar een eigen leventje hebben ze dus niet echt. Mmmm en dat allemaal voor zo'n klein bedrag...

De ene dag bracht ik mijn avond dus door met een restaurant eigenaar en de andere avond vond ik het fijn on alleen op mijn terrasje te zitten. Een dag later maakte ik onverwachts een feestje met een tuk tuk driver die een dikke sound system in zijn wagentje had gemaakt en de andere avond dronk ik Arak met een groepje vrienden die geboren en getogen waren in dit mooie dorpje....

Na 5 rustige en fijn dagen in Ella ben ik richting het zuidelijke plaatsje Tissamaharama vertrokken om vanuit daar het bekende nationale park Yala te bezoeken!!

Namaste...

x

P.s. Ik krijg van veel mensen de vraag waar ik momenteel uithang omdat ik nog steeds over Sri Lanka schrijf... Maar inmiddels heb ik er al weer een maand in het bijzondere India opzitten, maar lig ik een beetje achter met mijn blogs! Echter ben ik erg dankbaar voor al mijn followers, want tot mijn verbazing zie ik dat mijn berichten over de 1000 vieuws hebben en dat is natuurlijk erg motiverend... Thanks for that :)!!

  • 10 Maart 2016 - 10:17

    Saskia Van Deijne:

    Wow klinkt weer geweldig!!! Geniet geniet geniet!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Ella

Laura

Actief sinds 08 Okt. 2009
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 196416

Voorgaande reizen:

12 November 2009 - 30 November -0001

Mijn avontuurlijke trip!!

Landen bezocht: