Op safari in Yala... - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Laura Strik - WaarBenJij.nu Op safari in Yala... - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Laura Strik - WaarBenJij.nu

Op safari in Yala...

Door: Laura Strik

Blijf op de hoogte en volg Laura

16 Maart 2016 | Sri Lanka, Tissamaharama

De weg naar het safari gebied Yala begon al goed met overal aapjes en koeien langs de weg en het zag hier fel groen door de in bloei staande rijstvelden... Inmiddels was Shafy uit Mount Lavinia mij op komen zoeken aan het einde van mijn Ella tijd. Met hem had ik een diepe connectie en leek het alsof we elkaar al een leven lang kende... Ik ben niet zo'n type die snel samen met andere reist, maar het voelde goed om een aantal dagen met hem te travellen. Echt een soulmate... (Op een vriendschappelijke manier, om misverstanden te voorkomen ;)). Ergens was het ook wel makkelijk om met hem te reizen, want hij wist precies de plekjes die ik zeker gezien moest hebben. Zo aten we de lekkerste curries van Sri Lanka, bezochten we (krotten) wijkjes, tempels en lokale marktjes. Ook had hij met een vriend uit Tissamaharama geregeld dat ik met een prive jeep op safari kon in Yala.

Yala is het tweede grootste national park in Sri Lanka en een van de grootste wildlife gebieden in Azie! In dit park leven o.a. krokodillen, varanen, pauwen, adelaars, papegaaien, herten, talrijke tropische vogels, verschillende reptielen en waren er vooral veel kuddes olifanten, nijlpaarden en buffels te vinden. In dit national park leven zelfs luipaarden, maar die hebben we helaas niet gezien. Het park lag ook vol met meertjes die een genot waren voor het oog, ze lagen vol met waterlelies en lotussen. Ook kon je in Yala The Elephant Rock bezichtigen. Zoals de naam al zegt heeft deze berg de vorm van een olifant.

De omgeving van Tissamaharama is erg boeddhistisch... Je hebt hier veel tempels, heilige bomen en religieuze areas. Wanneer je hier een tempel bezoekt, word je meteen helemaal zen. Ik weet niet wat er met mij gebeurde op deze plaats, maar ik werd er heel emotioneel van... Bij elke budha die ik zag kreeg ik een brok in mijn keel en schoten mijn ogen vol tranen. Ik voelde dankbaarheid, rijkdom, vrijheid, maar op de e.o.a. manier kwam er ook oud verdriet naar boven, wat nog ergens verborgen zat. Erg bijzonder en intens... In de meeste tempels hier word tot meerdere goden gebeden. Je hebt beelden van o.a. Buddha, Jezus, Shiva, Ganesh, Krisna en nog duizenden andere heiligen!

Overal lopen er hier koeien, aapjes, kippen, hanen, honden en katten over de weg en papegaaien vliegen je om de oren. En wat mij opviel was dat bij elke koe die je ziet staan, er ook standaard een Coca bird in de buurt is... Super schattig om te zien, want het lijkt er dus op dat elke koe een vogel als vriend heeft ;). Daarnaast zag je in elke rivier, hele groepen dorpelingen zich gezamenlijk wassen en is een bad nemen dus iets wat je samen met je buren doet. En tussendoor werden hun kleren in hetzelfde water gewassen... Wauw ik kan hier echt uren weg dromen bij het observeren van de mensen, de dieren en de natuur.

Ook is Shafy hier een hele attractie... Hij word hier bijna gezien als een god met zijn donkere krullende rastas die door de zon brons en goud gekleurd zijn... Iedereen wil met hem op de foto en mensen prijzen hem de hemel in als hij voorbij komt gelopen. Mooi om te zien... En ik raak maar niet uitgepraat over de glimlachende mensen hier. Als je iemand aankijkt of het nu een oud opatje is, een jonge meid of een kindje. Je krijgt van iedereen zo'n warme liefdevolle, mooie glimlach! Daar word je direct vrolijk van.. Vrouwen zijn echt natuurlijke schoonheden, ze dragen helemaal geen make up en lopen meestal nog in traditionele kleding. Maar het is vooral de uitstraling die hen mooi maakt.

Ook bewonder ik de mensen die hier lekker zitten te niksen langs de weg... Ik merk dat ik met mijn hoofdje nog een beetje westers denk, want ik heb heel de tijd het idee dat ik iets moet doen en zien en dat ik geen moment verloren wil laten gaan... Ik wil elke seconde “nuttig” bezig zijn, waardoor het soms moeilijker is om te genieten van het moment. Maar eigenlijk wil ik graag een voorbeeld nemen aan de mensen die zich vermaken met niks doen en genoegen kunnen nemen met het gewoon “zijn”. In onze westerse mentaliteit hebben we vaak het idee dat we altijd iets onderhanden moeten hebben, anders voelen we onszelf nutteloos of vervelen we onszelf. Want hoe vaak leven en zijn we gewoon in het moment en in het hier en nu?! Vaak zijn we bezig met het verleden, hebben we zorgen voor morgen of dromen we over onze toekomst... Maar leven we niet “in het hier en in het nu”. En zijn we vaak niet tevreden met het leven wat we op dit moment leven!! We willen altijd meer of vooruit i.p.v. het leven gewoon te nemen zoals het komt en er is...

Dan nog iets wat ik bewonder aan de Sri Lankeze... Alles word hier gedeeld. Een sigaret rook je niet alleen, maar deel je met de mensen die je gezelschap houden. Een drankje gaat de halve bar rond zodat iedereen, tot het glas leeg is, een slokje kan nemen. En als je in de trein iets eet, dan is het gebruikelijk dat je het op zijn minst met je buurman deelt. Ook weer een mooi en inspirerend voorbeeld!!

Tot zo ver weer mijn indrukken, gedachtes en ervaringen... ;)

Bedankt voor het lezen!!

x

  • 17 Maart 2016 - 08:34

    Saskia Van Deijne:

    Wow wat schrijf je toch mooi! Klinkt geweldig! Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Tissamaharama

Laura

Actief sinds 08 Okt. 2009
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 196341

Voorgaande reizen:

12 November 2009 - 30 November -0001

Mijn avontuurlijke trip!!

Landen bezocht: