Van Thailand naar Laos... - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Laura Strik - WaarBenJij.nu Van Thailand naar Laos... - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Laura Strik - WaarBenJij.nu

Van Thailand naar Laos...

Door: Laura Strik

Blijf op de hoogte en volg Laura

03 Januari 2014 | Laos, Don Det Tok

Hallo lieve lezers!!

Allereerst wil ik jullie allen een heel gelukkig, liefdevol, gezellig, vredig en gezond nieuwjaar wensen... Dat 2014 ons maar veel mooie dingen mag brengen!
Terwijl ik mijn vorige verslag aan het plaatsen was, onder het genot van een heerlijke ijskoffie in een tuintje van een restaurant, raakte ik in gesprek met een stelletje en vertelde ik over mijn weblog. Toen ik mijn weblog vol trots aan het showen was, viel mij in eens op dat mijn weblog inmiddels (met mijn Australie verslagen erbij) al meer dan 54000 keer bekeken is!! Wauw.... Super leuk :)! Sorry dat ik op veel berichten geen persoonlijke reactie heb gegeven, maar dat schiet er hier i.v.m. de internet mogelijkheden nog al eens bij in.

Mijn laatste weekje in Pai heb ik nog genietend en studerend doorgebracht... What a life here!!! Zou hier de rest van mijn trip nog wel door hebben kunnen brengen....
Vele avonden heb ik doorgebracht in de Giant bar. Ras echte hippies zorgde daar voor super goede live muziek en door de zwaar relaxte sfeer die er hing, was dit al sinds dag 1 mijn favoriete barretje in Pai. Sowieso vond ik het heerlijk dat de bar in de buitenlucht was en je hier veel eigen ruimte had. De jaren 60 rock and roll muziek die de hippies maakte, gaf je zoveel relaxtheid en vrede mee, dat je hun liefde voor de muziek in je eigen lichaam voelde!! Vele kippenvel momentjes heb ik daar gehad... zucht! Verder was er in het perfecte Pai ondanks de gezellige bars, geen echte dansgelegenheid te vinden. En aangezien ik in Nederland bijna een dansverslaving op had gebouwd, begon dit dus met de dag meer te kriebelen. Tijdens een jaarlijks mini festivalletje waar wat electronische muziek werd gedraaid, zijn we met een paar dansliefhebbers dan ook een podiummetje gaan creeeren. Daar hebben we de hele avond kunnen dansen en weken mijn ogen maar weinig af van het mooie uitzicht van de bergen en de rivier. Een onvergetelijk geniet moment :). De cursus dagen werden ook met de dag interessanter en heb ik mijn eerste echte ervaring met energieen gevoeld! Mijn armen en handen shakete helemaal... Wauw wat was dit gaaf!
Mijn cursus heeft mij ontzettend veel geleerd... Dingen over mezelf, het menselijk lichaam, energieen, mediteren en van alles over het leven! Ik hoop echt dat ik hier in de toekomst meer mee kan doen.
Verder heb ik elke dag optimaal genoten van het lekkere eten wat ze hier voor heel weinig geld op straat en in de biologische restaurantjes verkochten. En gezien dit dorpje mij erg creatief maakte en ik na 6 weken al een heel eind op mijn huidige kleren uitgekeken was, ben ik verschillende kleren gaan verknippen en had ik in een dag weer een hele nieuwe gardarobe gecreerd. Ook heb ik hier voor het eerst verschillende slangen gezien... 1 liep er zelfs onder mijn huisje door. Super scary!! En werd ik helaas ook gek gestoken door muggen, inmidddels had ik er al meer dan 100. Maar werd ik wel weer vrolijk van de duizenden kleurijke vlinders die er hier rondvlogen.

Na 5 weken lang van de heerlijke Pai vibe te hebben genoten, was het voor mij weer tijd om verder te reizen. Ik had in Pai nog weken kunnen verblijven, maar goed ergens was ik ook wel toe aan een nieuw avontuur en moest ik i.v.m. mijn visum sowieso het land weer uit. Maar voor mijn gevoel had ik deze 5 weken al meer geleerd, genoten en gevonden... Dan wat ik van te voren had durven hopen. Geen minuut heb ik te veel in pai doorgebracht!
Het was na ruim 3 weken dageijks met Jim door te hebben gebracht, ook wel weer vreemd om afscheid van elkaar te nemen aangezien we die weken veel hadden gedeeld. Hoewel ik mijn avond in Pai feestelijk af had willen sluiten, verliep alles net wat anders. Aangezien ik voor mijn cursus nog mijn laatste behandeling af moest sluiten, had ik nog een extra meeting in de avond. Deze sessie was zo enrom heavy voor mij, dat ik er gewoon ziek van werd. Ik had pijn in heel mijn lichaam .... Van top tot teen was mijn huid aan het tintelen en mijn energie niveau was tot het laagste punt gezakt. Helemaal op was ik toen ik midden in de nacht weer terug naar het dorp toe keerde... I.p.v. een gezellig avondje in de Giant bar, ben ik uiteindelijk helemaal vermoeid in mijn bedje beland. Ondanks het Thaise klimaat en 2 dikke vesten had ik het enorm koud en voelde mijn lichaam aan alsof het een zware koorts had. Aangezien Jim aangaf dat deze griep verschijnselen vaker voor kwamen tijdens zijn behandelingen, probeerde ik me er niet al te druk om te maken, in de hoop dat ik mezelf de dag later beter voelde. Gelukkig voelde ik me de dag erna weer een beetje beter en heb ik na weer afscheid van alles en iedereen te hebben genomen, mijn spullen gepakt om richting Laos te vertrekken.
Eerst mocht ik weer de rit van Pai naar Chiang Mai maken. Een weg die tussen de bergen loopt, met alleen maar bochten en wat de helft van de bus reizigers ziek maakte. Echt confortabel was dat dus niet. Eenmaal in Chiang Mai aangekomen moest ik voor een paar uurtjes wachten. Om weer even te gaan schrijven plofte ik in het kantoor van het reisbureautje op een bank neer. Wanneer ik in de comfortabele kussens van de bank wegzakte, besefte ik dat dit de eerste keer was tijdens mijn reis dat ik een echte bank zag. Helemaal nog niet gemist, terwijl ik hier in mijn normale leventje ook dagelijks gebruik van maak. Maar het zijn de kleine dingen die je tijdens reizen kan waarderen! Om 7 uur s'avonds vertrokken we met een minibusje richting Vientiane (laos). Die reis duurde ook weer zo'n 14 uur en 101 zithoudingen lang.

Wanneer we bij zonsopkomst om 6 uur s'ochtends in Laos aankwamen, kon ik tijdens het in orde maken van mijn visum genieten van een rose verkleurende lucht. Ook had ik meteen een meevaller aan de grens. Want toen ik mijn paspoort weer terug in ontvangst kon nemen, kreeg ik mijn paspoort terug met een visumstempel voor Laos. Maar waren ze vergeten om mijn geld eruit te halen, waardoor ik nu een maand lang gratis is Laos kon verblijven. Ik had deze reis naar Vietianne de hoofdstad van Laos geboekt, maar wanneer ik in de stad aan kwam, vroeg ik mezelf af wat ik eigenlijk in deze stad wilde gaan doen? Goed over nagedacht van te voren ;)! Omdat ik op dat moment eigenlijk liever in een dorpje verbleef dan in een drukke stad, heb ik 2 uur later dus weer de bus gepakt richting Vang Vieng. Vang Vieng is de bekende tubing/feestplaats in het noorden van Laos... Met elke kilometer die we hier noordelijker reden, werd de natuur groener en mooier! Ook hier was de natuur tropisch en keek ik mijn ogen uit naar de vele mooie, bijzondere en enorme bergen.... Laos was voor mij een heel stuk mooier dan ik van te voren had verwacht! Tussen de bergen liep de bekende Mekong rivier, de grootste rivier van zuidoost Azie die door de landen China, Myanmar, Laos, Thailand, Cambodia en Vietnam loopt... Na een reis van 24 uur kon ik eindelijk weer opzoek gaan naar een leuk guesthouse waar ik de aankomende dagen kon verblijven... Ik had mezelf voorgenomen om een heel stuk te gaan lopen (met 16 kilo wegende backpack en al) om een rustig en fijn plaatsje te vinden. Mijn richtings gevoel en harde wandeltocht werden, nadat ik de Mekong river overgestoken had, beloond met een voor mij paradijselijk resort. Dit resort lag direct naast de rivier en had een grote groene grasvlakte waar schattige houten huisjes stonden gebouwd. Deze huisjes hadden een uitzicht op schitterende smale maar hoge bergen. Deze plaats was bijna nog mooier dan mijn guesthouse in Pai... Na een goede deal met de eigenaar te hebben gesloten, kreeg ik het voor elkaar om een hutje te huren voor nog geen 3 euro. Overdag kon ik in Vang Vieng lekker zonnen op de baboo bedjes die aan de heldere rivier stonden... En werd ik vermaakt met de koeien die om me heen liepen en felgekleurde liebelles die er in het rond vlogen. Overdag is het hier trouwens super warm, maar in de avond koelt het flink af en heb je zeker wel twee truien of een vuurtje nodig... Ook hier had ik weer een gezamelijke badkamer en hele lieve buren. S' avonds was er wat vermaak te vinden in commerciele barretjes en zijn er lange restaurantjes waar je aan de voorkant series zoals friends kan kijken en waar je aan de achterkant een geweldig uitzicht hebt over de rivier en de bergen. En omdat je in Vang Vieng zeker de tubing moet hebben gedaan, heb ik me daar ook een dagje mee vermaakt. Je kan daarvoor een grote luchtband huren en jezelf over de Mekong rivier laten drijven... Overal aan de oevers liggen barretjes, waar iedere toerist zich laat bezatten. Inmiddels zijn er vele van deze barren gesloten, aangezien er jaarlijks vele ongelukken gebeurde door de combinatie alcohol, drugs en water! Hoewel ik de natuur super mooi vond in Vang Vieng, besloot ik na 3 dagen toch weer verder te reizen. In mijn ogen was dit dorp iets te commercieel. Er waren veel toeristen en alles draaide bij hen om sex en drank. Van beide ben ik niet vies, maar momenteel ben ik naar wat anders opzoek en gaat mijn voorkeur meer uit naar lay back plaatsjes. De 4e dag in Laos ben ik dus naar het zuiden gereist. Eerst mocht ik weer terug naar Vientiane. Tijdens deze reis genoot ik enorm van de mooie rit waar enorm veel van Laos te zien was. Vanuit de hoofdstad Vientianne ben ik naar de zuiderlijke stad Pakse gereist, de stad voor de 4000 Islands. Op deze weg werd ik in in een slaapbus vervoerd. Ik heb ondertussen al op veel manieren gereisd, maar dit had ik nog nooit gezien. De touringbus had zo'n 20 kleine bedjes van 1,5 meter lang en 1,2 breed. Hier moest je dan samen met een wildvreemde, de hele avond en nacht gaan liggen slapen... Moet nog steeds lachen als ik er aan denk, heel apart maar weer een keer wat anders. Na zo'n 12 uur te hebben gereden en geen oog dicht te hebben gedaan, werd ik daarna weer overgeplaats naar een minibusje die mij weer op een bootje naar Don Det dropte... Don det is 1 van de 4000 eilanden in de Mekong rivier, gelegen in het zuiden van Laos. Omdat ik tijdens deze bustrip een leuke Australische (homo) dude had leren kennen, zijn we eenmaal op het eilandje aangekomen, samen opzoek gegaan naar een kamer die we samen konden delen. Dit werd een huisje aan het water, naast een reggeabar en met uitzicht op de Mekong rivier. In de rivier zijn tijdens het droge seizoen allemaal kleine eilandjes te zien en vanuit onze hangmat kon je dan ook weer genieten van een lekker vrij uitzicht.

Op het eiland Don det heb ik vooral veel actieve dingetjes gedaan... Zo ben ik wezen kayaken tussen de 4000 eilandjes. Dat was een super mooi rustgevend en uitdagend tripje, waarin veel bijzondere dingetjes te zien waren. Heel de dag zijn we lekker actief geweest op het water en hebben we andere eilandjes rondom Don Det bezocht. Ook zijn we naar een waterval geweest die enorm groot en wild was en zijn we gaan lunchen in Cambodja. Tijdens de zonsondergang zijn we weer terug gevaren en ontstond er weer een onvergetelijk moment... De lucht had een kleur van zacht rose, rood, paars en oranje en het water waarin we vaarde, weerspiegelde deze kleuren... "zucht"! Zo ontzettend mooi, fijn en bijzonder. Na goede indrukken en een bruin kleurtje op te hebben gedaan en mijn spieren te hebben getrained, zijn we s'avonds naar een gezellig openlucht barretje gegaan. Op dit eiland hangt een erg relaxte sfeer en zijn er ook weer genoeg restaurantjes en barretjes te vinden. Hoewel alles hier zowel doordeweeks als in het weekend (verschil is er tijdens het reizen eigenlijk niet) om 11 uur s'avonds sluit, is wiet hier in alle vormen van shakes tot cakejes en kruiden op je eten via de menukaart te bestellen... Helemaal gek hier ;)! De eerste 3 dagen heb ik mijn tijd vooral doorgebracht met mijn Australische roommate en twee hongaarse neefjes. Echter vertrokken hun na de 3e da weer om verder te reizen en kon ik weer lekker mijn eigen tijd pakken... I Like! Lekker s'ochtend wakker worden en de rest van de dag alle tijd hebben om je dag geheel vrij in te vullen, met de dingen waar je zin in hebt. Ik hou echt van dit vrije leventje zonder verplichtingen en waar je heel de dag in de mooie natuur en buitenlucht kan leven! Hoewel veel backpackers na 2/3 dagen weer verder reizen, gaat mijn voorkeur er meer naar uit om te blijven hangen op een plekje waar ik een fijn gevoel bij heb. Dit doe ik liever dan heel de tijd door reizen om zo veel mogelijk verschillende plaatsen te zien. In mijn ogen krijg je dan net wat meer mee van het leven van de locale bevolking... Ook op Don Det kon ik weer uren lang in mijn hangmatje liggen en naar de mooie natuur en zonsondergang kijken... Wanneer ik dan een lekker muziekje aan het draaien ben, kan ik op zo'n momenten echt huilen van geluk en ben ik mezelf zo dankbaar dat ik zo'n reis kan, wil en mag maken!!
Op dit eiland was er ook een mogelijkheid om voor 1 euro per dag een fiets te huren... Dit heb ik twee dagen gedaan. Op mijn fietsje ben ik het eiland Don Det en de andere eilanden er omheen verder gaan verkennen. Lekker op je gemakje fietsen langs de Mekong rivier en tussen de droog liggende rijstvelden... Buffels blokkeerde af en toe mijn weg, vlinders vlogen er om me heen, het zonnetje brande lekker op me huid en de geuren van de natuur kwamen me tegemoet!! De locale bevolking leeft hier met hele families in houtje/bamboo huisjes. Ze leven constant buiten, alles gaat op een dooie gemakje en word er gedouched in de rivier. Kindjes onder de 10 rijden al op scootertjes rond en 25 mannen werken hier aan 2 meter weg... Ach jah, velen handen maken licht werk! De eilandjes hebben alleen maar zandweggetjes en auto's zijn hier dan ook niet te vinden. Verder had ik tijdens het fietsen een mooi strandje ondekt en een uitkijkpunt op Cambodja. Heerlijke dagen dus!! Het eneige nadeel aan dit eilandje was dat de badkamers zo ontzettend smerig waren, dat je jezelf er bijna niet durfde te douche... Maar goed, je kunt ook niet alles hebben ;)!

Na een heerlijk ontspannen en lichamelijk actief weekje op Don Det (4000 Islands), besloot ik na 10 dagen Laos weer verder te reizen. Al voordat ik naar Laos ging, had ik het gevoel dat ik hier niet zo lang zou verblijven... En aangezien ik zoveel tijd in Pai had gespendeerd, moest ik ergens anders weer wat tijd gaan winnen. Half december heb ik dus weer de boot en de bus naar Cambodja gepakt. Ook deze trip ging me weer 18 uur bezig houden. Op de landkaart leek deze reis niet zo lang te duren, maar toen ik er achter kwam dat de snelweg van Pakse (Laos) naar Siem Reap (Cambodja) 1 weg was, waar we i.v.m. kuilen en bulten maar met zo'n 50 km per uur zigzagend overheen konden rijden, kon ik me er een betere voorstelling van maken. Ik heb toen maar weer geduldig de uren aan me voorbij laten gaan....

Inmiddels heb ik al een aantal weken in Cambodja gespendeerd, maar zal ik jullie nog langere verhalen besparen... Lees dus in mijn volgende weblog hoe mijn tijd in Camodja is!!!

Bedankt weer voor je interesse en tot schrijvens!!
xxxxxxxx

Life is all about love.... Clear your mind, open your hard and let the energie flow!! Put love in every situation in your life... And everything will be alright! It's all about love...

  • 03 Januari 2014 - 13:29

    Larissa:

    Mooi verhaal weer! Je verteld t op zon manier waarop t nog makkelijker n filmpje word in mn hoofd.. geweldig.. ik kan niet wachten tot t moment dat ikzelf zulke reizen kan maken. Laura veel plezier nog en leef ze! X

  • 03 Januari 2014 - 14:01

    Charly:

    Hey Lieve Lauii!!
    Jij ook nog de beste wensen voor 2014:)
    Wat een heerlijk verhaaltje heb je weer geschreven!!
    Geniet ervan en ben zeer benieuwd hoe Cambodja is!!
    P.S. Met de nieuwsjaars party in de Smalle haven hebben we je natuurlijk wel enorm gemist! Vooral Dancing Laui;) Dikke Kus Xxx

  • 03 Januari 2014 - 14:25

    Ben En Marian Uit Limboland:

    Hoi Laura

    allereerst wens ik jou een gelukkig en relaxt nieuwjaar.
    De reisverslagen van jou lezen als een spannend avonturenboek, waarvan ik weet dat er in ieder hoofdstuk iets moois of aparts te beleven valt.
    Je treft steeds nieuwe mensen waar je een paar mooie dagen mee optrekt, op de mooiste plekjes komt, of een wildvreemde treft waar je zomaar mee in een(bus bedje) duikt .
    Ik ga niet te veel op in je verslag want dan heb ik de neiging om ook een verslag over jou verslag te schrijven.
    Waar je ook heen gaat" Se la vie" ik volg je op google.

    Groetjes Ben & Marian

  • 15 Januari 2014 - 18:55

    Joke:

    Hoi Laura,
    Ook voor jou de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Lang jouw verslagen niet gelezen, maar zojuist drie achter elkaar, dus ben weer helemaal bij.
    Conclusie: IK WIL OOK NAAR PAI!
    Helemaal geweldig hoe je het daar beschrijft. En als je terug bent mag je die Reiki wel bij mij uitproberen, hoor. Ik houd me aanbevolen.
    Heel veel mooie dagen en inspirerende ervaringen nog.
    groetjes en een dikke kus uit Rooi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Don Det Tok

Laura

Actief sinds 08 Okt. 2009
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 196337

Voorgaande reizen:

12 November 2009 - 30 November -0001

Mijn avontuurlijke trip!!

Landen bezocht: